Jak działa immobiliser ?


Schemat blokowy działania immobilisera z kodem stałym

Jest to elektroniczne zabezpieczenie przed niepowołanym uruchomieniem pojazdu. Z technicznego punktu widzenia to elektroniczny kod zapisany w transponderze, który znajduje się w kluczyku. Układ z kluczyka "porozumiewa" się z resztą urządzenia za pomocą pętli indukcyjnej podczas włączania zapłonu. Kod ten jest porównywany z kodem zapisanym w bloku odpowiedzialnym za immo. Jeżeli kody się zgadzają, zostaje zwolniona blokada elektroniki silnika.

Rodzaje zabezpieczeń immo


Schemat blokowy transpondera w systemia HITAG2 bez centralnego zamka

Schemat blokowy transpondera w systemie HITAG2 z funkcją centralnego zamka

Pierwsze zabezpieczenia w które zostały wyposażone samochody, to były transpondery z kodem stałym. Były montowane w kluczyku a komunikowały się z resztą układu przez pętlę indukcyjną na stacyjce lub przez podczerwień, tzw IR. Kod był przekazywany podczas otwierania samochodu przez wiązkę promieni podczerwonych emitowanych przez kluczyk. System taki funkcjonował do 2001. Transponder z kodem stały został zastąpiony systemem HITAG2 ID46 z kodem zmiennym a podczerwień, transmisją radiową. Przy dorabianiu kluczyka do starszych modeli ze stałym transponderem, nie ma problemu z kopiowaniem i klonowaniem immo, problemy zaczynały się przy modelach z kodem zmiennym. Do niedawna system HITAG2 i inne, stanowiły barierę nie do przejścia przy kopiowaniu ale dzisiejsze programatory pozwalają już na taką operację.Większość z transponderów można dzisiaj kopiować na takie same transpondery lub na tzw. emulatory. Jednym z takich emulatorów jest klucz RK60, który może zastąpić kluczyki z np. Clio lub Kangoo albo kluczyki z Fiata z immobilizerem typu ID46.


Kluczyk RK60 z funkcją centralnego zamka